OLDTIMER, YOUNGTIMER, BABYTIMER,…
V klubu Avtonostalgija 80&90 smo veliki nasprotniki uveljavljenih administrativnih pojmovanj (youngtimer 20-29 let, oldtimer 30 let ali več), saj menimo, da to v praksi ni vzdržno. Lep primer je češka veteranska zveza s svojo specialno 20-29 let youngtimer sekcijo. Že pogled na njihovo sicer majhno FB skupino jasno kaže na to, da se zapisanih smernic nikakor niso zmožni držati. Še več, v njihovih objavah in na njihovih youngtimer dogodkih je vse preveč avtomobilov iz 60. in celo 50. let, katere bi v naši FB skupini takoj brisali. Kljub temu, da je Češka petkrat večja država od Slovenije, pa je naša FB skupina s 11.000 člani kar trinajstkrat večja. Pri nas so se člani skupine v veliki večini že naučili, kaj lahko objavljajo in kaj ne, tako da ima skupina svoj fokus.
Za nas je youngtimer ljubiteljski avtomobil iz določenega obdobja, to so pretežno 80. in 90. leta oz. po domače - obdobje glasbenih kaset. K nam tako spadajo tudi modeli avtomobilov, ki so bili prvič predstavljeni že v 70. letih, njihova proizvodnja pa se je zavlekla še v 80. leta oz. na drugi strani časovnice modeli avtomobilov, ki so bili prvič predstavljeni še v 90. letih, pa se je njihova proizvodnja nadaljevala tudi še po prelomu tisočletja. Nas zanima samo model kot model na splošno, na PFL oz. FL verzijo se ne oziramo. Seveda je za nas youngtimer avtomobil, s katerim ima lastnik dolgoročno vizijo, da ga bo ohranil za prihodnje rodove!!!
Debate o tem, kakšna je definicija youngtimerja so lahko zelo kompleksne, saj že sam pogled na Wikipedio kaže na to, da v različnih jezikih ni zapisane enotne razlage. Pojem youngtimer si vsak razlaga po svoje, saj nekateri prisegajo na administrativni vidik (20-29 let), nekateri (tudi mi) pa na praktični vidik. V zgornjem odstavku zapisana youngtimer definicija Avtonostalgije 80&90 je verjetno še najbolj izdelana, saj so že bili primeri, ko so na neko avtomobilsko prireditev vabili lastnike avtomobilov z letnico izdelave do vključno 2000, pri tem pa se je pojavila težava, ker so na prizorišče spustili avtomobil letnika 2000, popolnoma enak avtomobil letnika 2001 pa so zavrnili.
Po direktivah evropske veteranske zveze FIVA iz Pariza (katera je zapovedala uveljavljen administrativni vidik) so danes oldtimerji lahko že peugeot 306, renault safrane, citroen xantia,…youngtimerji pa renault scenic II, citroen C2, opel astra III,…drugo leto pa tudi že golf V. Stvari postajajo iz leta v leto bolj komične.
V Avtonostalgiji 80&90 veliko damo na kvaliteto in pri tem se tudi ustvarjalci trudimo, da dajemo dober zgled ostalim, žal pa ima obstoječ sistem veliko lukenj. Veliko je namreč »ljubiteljev«, ki jim je star avtomobil zgolj poceni potrošni material za vsakdanjo uporabo. Novega si ne morejo privoščiti, imeli pa bi certifikat, s katerim bi si znižali stroške registracije za staro »podrtijo«. Mi tukaj ne delujemo komercialno, zato za takšna vozila zavračamo postopek za pridobitev certifikata. Delamo na kvaliteti, čeprav smo se zaradi tega na slovenski sceni tudi že marsikomu zamerili. Za konfekcijske avtomobile iz konca 90. let imamo še dodatno strožje kriterije. V BiH na primer, je že vsak drugi avtomobil starejši od dvajsetih let, to pa je po sedanjem sistemu zveze FIVA vsak dan večja priložnost za zlorabe.
V Avtonostalgiji 80&90 se zavzemamo za enoten certifikat z nevtralnim imenom, npr. »vozilo namenjeno ohranjanju za prihodnje rodove«, pa naj se gre za vozila iz konca 19. stoletja, oldtimerje, youngtimerje, babytimerje,… Marsikdo nam reče, da je to žal »scanje proti vetru«.
To, da gre čas naprej nam je tudi popolnoma jasno. Kar nekaj ljudi nas je že kontaktiralo, če bi jim uredili youngtimer certifikate za dvajset let stare avtomobile, ki so bili modelsko prvič predstavljeni po letu 2000. Takšne storitve iz zgoraj napisanih razlogov opravljamo pod strožjimi pogoji, za primerke, kjer ima lastnik z avtom dolgoročno vizijo ohranjanja. Od vozil predstavljenih po letu 2000 so še posebej zanimiva kakšna tržno manj uspešna vozila npr., renault avantime, lancia thesis, smart roadster, peugeot 1007, renault wind, opel speedster,… Za takšna vozila (predstavljena po 1.1.2000) je youngtimer certifikat (za vsaj 20 let starosti) spet zgolj administrativen pojem, saj je naše pojmovanje youngtimerja, da gre tu za avtomobil, predstavljen še pred 1.1.2000.
Prav za takšne primere smo si v Avtonostalgiji 80&90 izmislili nekaj povsem novih izrazov - glej razvrstitev spodaj!!! To so seveda naši »hišni« izrazi, nekako tako kot »družinska ustava«, neformalen pojem, ki si ga je v Sloveniji prvi izmislil znani gorenjski gostinec, zadeva pa je zdaj v slovenskih družinskih podjetjih postala splošno razširjena.
RAZVRSTITEV NOVODOBNIH AVTOMOBILOV;
Avtomobil prvič predstavljen v desetletju od začetka 2000 do konca 2009 (svetovna splošna popularizacija interneta, širokopasovni dostop, razvoj socialnih omrežij).…….NetTimer
Avtomobil prvič predstavljen v desetletju od začetka 2010 do konca 2019 (razmah pametnih telefonov, tablic in drugih pametnih naprav).…….SmartTimer
Avtomobil prvič predstavljen v desetletju od začetka 2020 do konca 2029 (elektrifikacija avtomobilskih pogonov, ukinjanje motorjev z notranjim izgorevanjem, prehod na »veganske« materiale)……..EcoTimer
Prosimo vas za konstruktivno razpravo in da si pred komentiranjem celoten - zelo zahteven tekst res dobro preberete.
Lep pozdrav,
Ekipa Avtonostalgije 80&90
Urejal AVTONOSTALGIJA 80 & 90, 05.11.2023, 08:11.