Že dolgo ni bilo na forumu neke pametne tuning teme kar se tiče podvozja in ker sem ravno sredi "razvoja" zadnjega dela podvozja podobnemu iz E30/Compact/Z3 in podobnih avtov, me zanimajo praktične izkušnje glede teh zadev.

Povod za odprtje teme, je poleg željene konstruktivne debate, tudi načrt izdelave take podvozja za moj avto in pa sovozniška izkušnja na pisti, z avtom s takim tipom podovzja od soforumaša. Sicer avto super sedi na cesti, sprednji del je super, zadaj pa je (v kombinaciji z rahlo pretrdim vzmetenjem) naklona malo preveč ko je avto statično obremenjen, kar pa se dodatno potencira skozi ovinke in čez "robnike", ko avto zadaj postane živčen. In tako je ne glede na vse nastavitve, še vedno nek kompromis ob vožnji na meji...

Vemo da E30 (in podobni avti) pridobi precej naklona s tem ko se ga spusti (uporabi krajše vzmeti). Vizualno zadeva zgleda super, performance pa je bolj žalosten.


To težavo se v grobem (in v večini primerov) reši ali z ekscentričnimi pušami zadnjih rok, ali pa z ekscentričnimi vijaki in U profili, navarjenimi na original vpetja na mostu.


S tem se res da lahko zmanjša naklon kolesa/camber in prilagodi stek/toe, ne odpravi pa se težave, katero rešujejo le redki. Sweep angle oz. kot med pravokotno premico na avtu in premico, ki gre skozi vpetje roke.

Torej t.i. "sweep angle", določa koliko se spremeni naklon/camber kolesa, skozi hod podvozja. Enako se dogaja tudi s stekom/toe, vendar so številke zelo majhne, ker je tudi sweep angle majhen. Recimo pri sweep kotu 45°, bi se enako spreminjala naklon in stek. E30 ima serijsko 15° sweep kota, Gr.A za rally ima 12° in DTM ima 10°. Na hitro sem si v SW zrisal en model podobnega podvozja, tako da sem lahko premeril koliko naklona se pridobi na določenem hodu podvozja. Za primer sem si vzel 50mm negativnega hoda (ker toliko približno ga bo na mojem avtu), kar pri 10° sweep kota prinese kar 1.33° dodatnega naklona. Na spodnji sliki zelo grob model zadnje leve roke ter mostu, za meritve...

Tukaj pa je vidna izmera naklona pri 50mm hoda roke...

Kaj zdaj vse skupaj to pomeni?


Trenutno je na avtu poltoga prema, katera v teoriji ne pridobi nič naklona niti steka, v praksi pa nekaj malega odprtega steka, ker je most vpet na gumah, katere se v ovinku malo podajo. In ker se naklon ne poveča, stek pa rahlo odpre, je to katastrofa na avtu z lahkim zadnjim delom (cca. 350 kg na zadnji osi)






Takole malo za predstavo... E30 ima nastavitve naklona/camber, steka/toe in roll centra na istem vpetju, pri klasični predelavi serijskega mostu z ekscentričnimi pušami oz. vijaki, se na enem vpetju nastavlja stek, na drugem pa naklon. Jaz bom za začetek verjetno naredil enako, vendar pustil opcijo nastavljanja roll centra na roki s podložkami ali na vijak.
Sicer moram še dobit par info o podvozju iz Punto S1600, kateri je letošnji nov v Slo DP za rally in upam da mi lastnik pusti preležat par minut pred avtom in narediti par slik in skic, kateri ima podoben sistem, razvit za rally in FWD, kar je načeloma veliko bližje temu kar potrebujem, ampak osnova je enaka in ker smo na BMW forumu, sem raje predstavil problem na primeru E30. Na spodnji sliki S1600 zadnje podvozje od Puntota in Cliota...


Zakaj vse to? Ker "vsak" si lahko kupi en novejši, hiter FWD avto (Megane RS, Golf GTI, Leon Cupra,...), ki se pelje super z malo dodelavami, ampak to mi ni toliko zanimivo, večji iziv in zadoščenje je razviti in narediti nekaj sam in se veselit uspehov na koncu

Ideje, nasveti, izkušnje in konstruktivni komentarji dobrodošli...

Urejal Nixxon, 27.04.2019, 14:54.