Dober večer. Ta topic odpiram ker se je v temi o električnih avtomobilih odvila zanimiva debata o letalstvu, ampak smo tam offtopic in se o tem ne moremo kaj dosti pogovarjat. Glede na sodelovanje forumašev opažam da je dotični topic zanimiv, zato sem odprl novo poglavje o tem. Par osnovnih stvari vam lahko jaz razložim ker sem študiral letalstvo, ne sicer zato ker bi želel postati pilot (izbral sem sicer pilotsko smer), pač pa zato ker me zanima vse v zvezi s strojništvom in sem želel spoznat kako delujejo sistemi na letalu, pa sem vzel to smer, glede na to da avtomobilske smeri na naši fakulteti ni bilo na razpolago. V temi o EV smo se pogovarjali o tem kako deluje sistem Fly By Wire in kako se razlikuje od klasičnih mehanskih komand (zajle & hidravlika), če bo kdo zainteresiran bom o tem še kaj povedal in lahko prilepim tudi kak filmček na to temo, ki jih je na internetu polno. Povejte mi torej če vas to zanima in gremo v akcijo
Letalstvo
#1
Srce lahko včasih odkleneš tudi tako, da ključ vtakneš eno nadstropje nižje. |
Prikaži več možnosti
|
#3
|
Prikaži več možnosti
|
#4
... sicer nisem nek ljubitelj višine, ko smo testirali gasilsko lestev 37m, sem potreboval kar nekaj časa, da sem lahko spustil okvir košare in sestopil (zanimivo, po visokih drevesih pa sem rad plezal) ... drugače pa nazadnje pred nekaj leti Montenegro Airlines do Podgorice, mislim da Fokker 100 letalo (pred odpisom, glede na ohranjenost), občutek pa kot da bi se s staro Opel Ascono peljal do Ptuja preko Vurberga.
|
Prikaži več možnosti
|
#5
A se je letalo concorde pri hitrosti 2M res raztegnilo za skoraj 1 meter zaradi segrevanja materiala? Pravijo tudi, da naj bi rezervoarji z gorivom zaradi tega puscali pred vzletom.
Urejal jjjernej, 14.02.2023, 10:31. |
Prikaži več možnosti
|
#6
Za ljubitelje letalstva je tole obvezno za pogledat/poslušat
|
Prikaži več možnosti
|
#7
Pri takšnih hitrostih je tudi upor zraka dovolj da se trup segreje in material razširi. Ali je to bil cel meter pa ne vem. Pa kolikor se spomnim je bila cruising speed le nekaj čez 1M.
Za Concorde je poznana anekdota, ko je pilot odložil kapo na tla poleg pilotskega sedeža, med letom se je letalo segrelo in raztegnilo, kapa se je ujela v režo med talnimi ploščami, ko je letalo pristalo pa ostala prikovana na tla.
LP Tristan01 |
Prikaži več možnosti
|
#8
Concord se je med letom raztegnil za ca. 15 do 25 cm. Med drugim se je to poznalo v pilotski kabini, kjer je pri max. hitrosti nastal ca. 5 cm razmak med armaturno plosco in okvirjem letala.
Letalstvo je izredno zanimivo iz tehnoloskega vidika (tehnika) kakor tudi komercialnega (poslovni model zracnega prevoznika). V obojem so se v letalstvu izoblikovale prakse, ki so se scasoma prenesle v ostale sektorje gospodarstva. Letim na tedenski bazi, vedno opazujem razlicne dele letala, kako letalo deluje & kaj se z njim dogaja v razlicnih fazah leta:)
Preko Mach 2 je imel Concorde cruising speed. Concorde je bil iz tehnicnega vidika & kot industrijski zdelek the real deal. Ni bil pa nikoli komercialno uspesen, ker je bil ze v 70ih preglasen, ze takrat so protestirali proti poku ob prebitju nadzvocnega zidu... iz komercialnega vidika nikoli nebi mogel bit profitabilen, kar se je pokazalo kmalu po zacetku testiranja konec 60ih let. Zato so tudi ostali (Amerika) opustili idejo o nadzvocnem civilnem letalstvu. ![]() |
Prikaži več možnosti
|
#9
Concorde se ni mogel raztegnit en meter, 15-25 cm pa se sliši bolj verjetno. SR71 Blackbird se je za cca 33 cm med letom, pa je letel še kak mach hitreje. To our friends and loved ones, no longer with us. |
Prikaži več možnosti
|
#10
A TU-144 ne bo pa noben omenil? Concordov komunistični špartanski brat? Za katerega zmotno marsikdo misli, da je kopija concorda, čeprav je bil narejen kar nekaj časa pred concordom? Letel hitreje, sprejel več potnikov,... udobje pa špartansko. Letalo brez izolacije,.... hehe
Drugače pa.@yamasaki... ja... imala juga vse... Samo danes noben ne zna tega cenit... Galebe G-2 so še američani odpeljali na testiranja in je en boljših izdelkov takratnega časa kar se tiče letenja. 1964 Ford mustang 289 V8, F36 440i MPPSK |
Prikaži več možnosti
|
#11
O cruising speed sem pisal na pamet. Sem sedaj preveril in res navajajo kot cruising speed 2M. Vsekakor je letalo bilo krepko pred svojim časom. Tako tehnološko kot cenovno... Kolikor sem seznanjen so za pogon uporabili motorje razvite za vojaška letala vključno z afterburnerji. Od tu velik hrup pri vzletu, pa tudi astronomska poraba goriva. Sicer pa sama ideja Concorda niti ni bila mišljena kot masovna rešitev prevoza preko Atlantika, temveč kot rešitev za tiste, ki jim izgubljen čas na letalu pomeni več kot visoka cena vozovnice - čas leta preko Atlantika se je prepolovil.
Kot zanimivost tudi Rusi so imeli svojo različico Concorda - Tupoljev TU-144, ki je bil tudi prvi nadzvočni potniški avion na svetu.
LP Tristan01 |
Prikaži več možnosti
|
#12
Prej je bil narejen, ker so ruski vohuni kradli načrte Concorda na zahodu. Napiši še, da je prvi strmoglavil na sejmu, drugi pa par let pozneje. Po zanesljivosti in roku uporabe se sploh ne more primerjati s Concorde. |
Prikaži več možnosti
|
#13
|
Prikaži več možnosti
|
#14
To si pomešal za blackbirdom, ki je bil res namerno dizajniran, da je puščal gorivo pred poletom- med letom se je material toliko segrel, da je zadeva tesnila- tako na kratko po domače. Urejal Octopus, 14.02.2023, 12:48. Anything I say. What a wonderful philosophy you have. |
Prikaži več možnosti
|
#15
TU-144 in Concord sta iz stalisca funkcionalnosti dva razlicna svetova. Concord je imel stalno Cruising speed (preko Mach 2) brez afterburnerjev, medtem ko je TU-144 za vzdrzevanje hitrosti stalno potreboval afterburnerje (med drugim).
Kljub temu, da je TU-144 poletel par mesecev pred Concordom, brez industrijskega vohunjenja pri Concord projektu sploh poletel nebi. TU-144 je dejansko samo parkrat poletel z potniki na komercilani let, vecinoma so vozili posto znotraj Rusije. TU-144 so imeli katastrofalno varnistno bilanco, eden se je razpadel med demonstracijo na air showu v Parizu...
ne velja za Concorde, temvec za amersiki vohunski avion Lockheed SR-71 ![]() |
Prikaži več možnosti
|
#16
Če že navajaš tisto strmoglavljenje v Parizu, bodi vsaj toliko korekten in navedi še ostala dejstva: Da bi moral Tupoljev navdušiti bolj kot Concorde in je bil na posadka pod pritiskom, da izvede drugačen prelet publike kot dan poprej, da so leteli z delno izklopljenimi sistemi, ki bi morali preprečiti oster manever in da se je v tistem trenutku v bližini nahajal Britanski lovec o katerem posadka ni bila obveščena. Pri preletu Britanskega lovca se špekulira, da je bil njegov namen si od blizu ogledati dvojna delta krila, ki so bila celo za Concorde znanstvena fantastika.
Drugače pa je jasno, da TU-144 ni bil tehnološko dorasel Concordu. Tu-144 je bil še veliko bolj "mehansko" krmiljen, medtem ko se je Concorde opiral na podporo računalnikov - posledica hladne vojne in Ruskega zaostanka na tem področju. Realno gledano, pa je jasno, da sta Concorde in TU-144 politična projekta razkazovanja tehnološke premoči in daleč od ekonomske ali uporabne vrednosti....
To je tako, kot če bi v času Titanika in ostalih velikih ladij ki so prečkale Atlantik zgradil par 10m dolg "čoln" z namenom osvojiti Blue Ribon.
LP Tristan01 |
Prikaži več možnosti
|
#17
A si na vikipediji prebral? haha Lepo piše da gre za teorijo... ne za realnost...
Realnost je da ne en ne drug nista uporabna.. zato pa več ne obstajata v uporabi in nasledniki tudi ne.
Lepo sem tud napisal da je bil ŠPARTANSKI brat... Kar mislim, da zajame vse, tudi to kar si ti napisal. 1964 Ford mustang 289 V8, F36 440i MPPSK |
Prikaži več možnosti
|
#18
ce se je ze tema odprla, jo skusajmo drzati nad gostilniskim nivojem rekla - kazala:)
Concorde je letel od leta 1976 do leta 2013. V teh letih je bila 1 nesreca, kjer je avion ob vzletu na pisti povozil predmet (kinga tam nebi smelo biti), ki je povzrocil nesrecu ob vzletu. Dejansko ima letalo enega najboljsih varnostnih rejtingov v civilnem letalstvu. TU-144 ni vozil potnikov niti eno leto (ca. 50 letov), ker je bilo tveganje preveliko. Za nadzvocno komercionqlno letalstvo obstaja trg, prej ali slej bo na trgu nov avion/ponudnik ![]() |
Prikaži več možnosti
|
#19
Za nadzvočne komercialne lete se v vsem času še ni pokazalo dovolj interesa. Tehnično že dolgo časa ni ovir za izgradnjo primernega letala. Težave pa nastopijo pri stroških obratovanja, vedno bolj pereči ekologiji in motnjah za prebivalstvo ob preboju zvočnega zidu. Že v času Concorde so morali leteti s podzvočno hitrostjo nad celino zaradi hrupa, danes se gleda na vsak gram CO2...
LP Tristan01 |
Prikaži več možnosti
|
#20
|
Prikaži več možnosti
|